Hallo? Welzijnswerk – gratis en vertrouwelijke nummer

Huisvesting, voedsel, moeilijke financiële of gezinssituatie, administratie, isolement…
U heeft hulp nodig maar u weet niet wie u kan helpen?

Bel gratis en vertrouwelijk (Brussels Gewest):

0800 35 243

Professionele medewerkers staan klaar om jou te helpen een oplossing te vinden!

 

VOOR WIE?

Iedereen die in het Brussels Gewest woont en sociale bijstand nodig heeft of met vragen hieromtrent zit (voedsel, huisvesting, schulden, werkloosheid, beroeps- of gezinssituatie, sociaal isolement …).

In Wallonië kun je bellen naar het gratis en vertrouwelijke nummer: 1718

In Vlaanderen kun je bellen naar het gratis nummer: 0800 13 500

WANNEER?

Van maandag tot vrijdag, van 9 tot 17 uur, op werkdagen.

LUISTEREN, MAAR OOK DOORVERWIJZEN

Het initiatief Allo? Welzijnswerk werd opgezet tijdens de gezondheidscrisis en is actief in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Op initiatief van de sociale sector en de Federatie van de Maatschappelijke Diensten werken maatschappelijk werkers in ploegendienst om mensen die bellen een eerste luisterend oor te bieden en hen door te verwijzen naar diensten en hulpbronnen in de sociale en gezondheidszorg.

Het initiatief biedt en organiseert, indien de beller dat wenst, een directe en gepersonaliseerde doorverwijzing binnen de sectoren sociale bijstand en gezondheidszorg. Het informeert mensen ook over hun sociale rechten.

Dit nummer is dus bedoeld als een extra toegangspoort voor Brusselaars tot formele of burgerlijke sociale hulp, om zo het niet-gebruik van fundamentele rechten tegen te gaan, dat momenteel wordt versterkt door de digitalisering van tal van diensten.

Ter verduidelijking: ook professionals die niet vertrouwd zijn met de Brusselse sociale sector kunnen bellen voor hulp en informatie over de doorverwijzing van een begunstigde.

 

KIT VOOR PARTNERS

Hieronder vind je een flyer en een poster die je kunt downloaden om informatie over het gratis nummer te verspreiden:

De dame belt om uit te leggen dat haar flatgebouw een gemeenschappelijke boiler heeft en dat de huiseigenaar deze niet wil aanzetten omdat ze geldproblemen heeft. Een gesprek met de huisbazin lijkt ingewikkeld. Ze vraagt me met wie ze contact kan opnemen om te bemiddelen.

Een initiatief van de Federatie van de Maatschapelijke Diensten (FdSS) met de steun van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, de Franse Gemeenschapscommissie en sociale diensten CASG (COCOF), CAP-CAW (GGC) en CAW Brussel.

Met :

CASG Centre de Service Social Bruxelles Sud-Est, CAP Brabantia – SS Cureghem, CAP Les Amis d’Accompagner, CASG Service Social Juif, CAP Centre d’Accueil Social Abbé Froidure (Les Petits Riens), CAP Centre Social Protestant, CASG Wolu-services, CASG Espace Social Télé -Service, CAP Services Sociaux des Quartiers 1030, CAP Brabantia – Caritas International, CAW Brussel